
Polskie firmy oraz instytuty naukowe coraz częściej są postrzegane jako pionierzy i liderzy w konstruowaniu bezzałogowych helikopterów (dronów) o przeznaczeniu militarnym oraz do innych zadań specjalnych. Osiągnięcia w tej dziedzinie mają między innymi PZL Świdnik oraz Wojskowa Akademia Techniczna. Jedną z takich konstrukcji jest również prezentowany dzisiaj model ILX-27, opracowany przez konsorcjum naukowo-przemysłowe, w składzie:
– Instytut Lotnictwa,
– Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych,
– Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A.
Przeznaczeniem BSR jest wsparcie działań wojsk lądowych, marynarki wojennej, straży granicznej w operacjach specjalnych prowadzonych w trudnym terenie góry, obszary zabudowane lub zagrożone ostrzałem przeciwnika. Bezzałogowy śmigłowiec jest bezpieczną alternatywą dla wykorzystania załogowych środków wsparcia lotniczego samolotów i śmigłowców. Sposób wykorzystania BSR uzależniony jest od rodzaju zabudowanych urządzeń i wyposażenia specjalistycznego (sensorów) o masie nie przekraczającej oferowanego udźwigu użytecznego.
Dane osiągowe ILX-27:
– Maksymalna masa startowa – 1100 [kg]
– Masa użyteczna – 300 [kg]
– Prędkość max – 215 [km/h]
– Prędkość max wznoszenia – 10 [m/s]
– Pułap praktyczny – 4 [km]
– Zasięg lotu – 441 [km]
– Silnik Lycoming – IO-540 260 [HP]
Wykorzystanie BSR:
– Środek rozpoznania powietrznego
Środek transportu zaopatrzenia
,
– Nosiciel precyzyjnego uzbrojenia
,
– Środek ewakuacji żołnierzy z zagrożonych obszarów.
Zastosowania cywilne BSR:
– Operowania w rejonie klęsk żywiołowych i katastrof ekologicznych
–
Monitoringu obiektów inżynieryjnej rozbudowy terenu, mostów węzłów kolejowych i komunikacyjnych oraz obszarów leśnych.
Warianty ILX-27:
– Specjalny (rozpoznanie),
–
Zwalczanie obiektów punktowych
,
– Morski.
Zamieszczone materiały pochodzą ze strony Instytutu Lotnictwa w Warszawie oraz nagrań udostępnionych na stronach Youtube oraz TVP INFO.
Strona Instytutu Lotnictwa – http://ilot.edu.pl/ilx-27/#prettyPhoto
Leave a Reply