Wiadomości będą wysyłane raz w tygodniu, na koniec tygodnia. Adresy e-mail będą wykorzystywanie jedynie do mailingów w ramach Strefy Wolnej Prasy. Nie będą przedmiotem sprzedaży innym podmiotom.

Jesteś tutaj:
Home > Dieta > Świąteczne apetyty – jak nie przytyć i uchronić się przed obżarstwem

Świąteczne apetyty – jak nie przytyć i uchronić się przed obżarstwem

Święta Bożego Narodzenia to czas magiczny, nie tylko ze względu na jego religijne znaczenie, tradycję i spotkania w gronie bliskich nam osób. To również czas, kiedy ubieramy choinkę, pakujemy prezenty i przygotowujemy świąteczne menu. Wśród potraw znajdują się te lekkostrawne oraz te, które zjedzone w nadmiarze mogą powodować złe samopoczucie, a nawet niekorzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. Każdego roku w okresie około świątecznym do szpitala trafia znaczna ilość osób, a główną przyczyną tego jest niekontrolowane objadanie się podczas świątecznych posiłków. Uczta Wigilijna obfituje w wiele smacznych, tradycyjnych dań. I jak tu nie spróbować tych wszystkich pyszności? Przy odrobinie silnej woli można jednak uniknąć różnych kulinarnych pułapek.

Tradycja mówi, że kolację wigilijną rozpoczyna się po zobaczeniu pierwszej gwiazdki. Całodniowy post, który jest przestrzegany przez większość ludzi nie jest jednak dobrym rozwiązaniem. Powinno się zjeść lekkie śniadanie i obiad, tak aby konsekwencją przegłodzenia nie był wilczy apetyt, który pojawi się podczas wspólnej kolacji z bliskimi. Regularne spożywanie posiłków jest istotne nie tylko na co dzień, ale również w okresie świątecznym.

Najprostszą metodą będzie jedzenie posiłków z małych naczyń, co świetnie sprawdzi się w czasie wieczerzy wigilijnej. Podczas przyrządzania posiłków staraj się kosztować tylko minimalne ilości gotowanych potraw ponieważ ilość próbowanego jedzenia i suma spożytych kalorii mogłaby się okazać całkiem spora. Wigilia słynie z dań, które przygotowuje się tylko raz w roku, na Święta. Warto zatem skupić się wyłącznie na takich niecodziennych, rezygnując z większych ilości pieczywa, ziemniaków, czy też innych powszechnych dodatków dostępnych przez cały rok.

Nie ma nic gorszego dla naszego żołądka niż szybkie, łapczywe jedzenie. Jedząc szybko pochłoniemy znacznie większą ilość jedzenia niż jakbyśmy jedli powoli. Zaczynajmy wieczerzę od zupy czy kapusty z grzybami, mniej kalorycznej od smażonych ryb, czy pierogów. Zanim sięgniemy po słodkości i ciasto będziemy już nieco nasyceni unikając tym samym przejedzenia. Warto byłoby przerwać świętowanie wspólnym spacerem na świeżym powietrzu.

Przejadanie się słodyczami obciąża naszą trzustkę, która produkuje ogromne ilości insuliny, a tkanka tłuszczowa błyskawicznie narasta. Skoki cukru powodują nieustanne uczucie głodu, przez co mimo woli częściej zaglądamy do lodówki. Żołądek i wątroba męczą się z dużą ilością tłustych i ciężkostrawnych potraw. Ciasto najlepiej zjeść po śniadaniu lub po obiedzie. Można tez przed zjedzeniem ciasta sięgnąć po świeże lub suszone owoce. Pamiętajmy o cudownych właściwościach herbaty miętowej, która pobudza i ułatwia trawienie. Zrezygnujmy ze słodzonych napojów gazowanych, na rzecz wody, która oczyszcza organizm i wspomaga trawienie. Ciężkie potrawy zjadaj w ciągu dnia, a wieczorem te lżejsze np. czerwony barszczyk. Wstrzemięźliwość kulinarna podczas Świąt zapewni Wam nie tylko dobre samopoczucie, ale również uchroni od was od przytycia.

Aldona Rogulska
Redaktor merytoryczny, dziennikarka, publicystka, pisarka, poetka.
http://www.strefawolnejprasy.pl

Podobne

Leave a Reply

16 odpowiedzi na “Świąteczne apetyty – jak nie przytyć i uchronić się przed obżarstwem”

  1. Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed!
    Extremely useful information specially the last part
    🙂 I care for such info much. I was seeking this certain info for a very long time.
    Thank you and good luck.

  2. Thanks for one’s marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it,
    you happen to be a great author.I will make certain to bookmark your blog and will eventually come back later on. I want to encourage you to
    definitely continue your great writing, have a nice evening!

  3. I’m truly enjoying the design and layout of your site.

    It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me
    to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Superb work!

  4. I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this site. I’m hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. Actually your creative writing skills has encouraged me to get my own web site now. Actually the blogging is spreading its wings rapidly. Your write up is a great example of it.

  5. I just want to say I’m newbie to blogging and site-building and actually liked you’re blog. Probably I’m want to bookmark your blog . You actually have exceptional articles. Many thanks for sharing with us your website.

  6. Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is
    really informative. I’m going to watch out for brussels.
    I will appreciate if you continue this in future.
    Lots of people will be benefited from your writing.
    Cheers!

  7. This would be the right blog for everyone who hopes to learn about this topic. You already know a great deal its virtually not easy to argue to you (not that I really would want…HaHa). You actually put a fresh spin with a topic thats been discussed for decades. Fantastic stuff, just excellent!

  8. Oh my goodness! a tremendous article dude. Thank you However I’m experiencing challenge with ur rss . Don’t know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting identical rss problem? Anybody who is aware of kindly respond. Thnkx

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W górę