Wiadomości będą wysyłane raz w tygodniu, na koniec tygodnia. Adresy e-mail będą wykorzystywanie jedynie do mailingów w ramach Strefy Wolnej Prasy. Nie będą przedmiotem sprzedaży innym podmiotom.

Jesteś tutaj:
Home > Dieta > Świąteczne apetyty – jak nie przytyć i uchronić się przed obżarstwem

Świąteczne apetyty – jak nie przytyć i uchronić się przed obżarstwem

Święta Bożego Narodzenia to czas magiczny, nie tylko ze względu na jego religijne znaczenie, tradycję i spotkania w gronie bliskich nam osób. To również czas, kiedy ubieramy choinkę, pakujemy prezenty i przygotowujemy świąteczne menu. Wśród potraw znajdują się te lekkostrawne oraz te, które zjedzone w nadmiarze mogą powodować złe samopoczucie, a nawet niekorzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. Każdego roku w okresie około świątecznym do szpitala trafia znaczna ilość osób, a główną przyczyną tego jest niekontrolowane objadanie się podczas świątecznych posiłków. Uczta Wigilijna obfituje w wiele smacznych, tradycyjnych dań. I jak tu nie spróbować tych wszystkich pyszności? Przy odrobinie silnej woli można jednak uniknąć różnych kulinarnych pułapek.

Tradycja mówi, że kolację wigilijną rozpoczyna się po zobaczeniu pierwszej gwiazdki. Całodniowy post, który jest przestrzegany przez większość ludzi nie jest jednak dobrym rozwiązaniem. Powinno się zjeść lekkie śniadanie i obiad, tak aby konsekwencją przegłodzenia nie był wilczy apetyt, który pojawi się podczas wspólnej kolacji z bliskimi. Regularne spożywanie posiłków jest istotne nie tylko na co dzień, ale również w okresie świątecznym.

Najprostszą metodą będzie jedzenie posiłków z małych naczyń, co świetnie sprawdzi się w czasie wieczerzy wigilijnej. Podczas przyrządzania posiłków staraj się kosztować tylko minimalne ilości gotowanych potraw ponieważ ilość próbowanego jedzenia i suma spożytych kalorii mogłaby się okazać całkiem spora. Wigilia słynie z dań, które przygotowuje się tylko raz w roku, na Święta. Warto zatem skupić się wyłącznie na takich niecodziennych, rezygnując z większych ilości pieczywa, ziemniaków, czy też innych powszechnych dodatków dostępnych przez cały rok.

Nie ma nic gorszego dla naszego żołądka niż szybkie, łapczywe jedzenie. Jedząc szybko pochłoniemy znacznie większą ilość jedzenia niż jakbyśmy jedli powoli. Zaczynajmy wieczerzę od zupy czy kapusty z grzybami, mniej kalorycznej od smażonych ryb, czy pierogów. Zanim sięgniemy po słodkości i ciasto będziemy już nieco nasyceni unikając tym samym przejedzenia. Warto byłoby przerwać świętowanie wspólnym spacerem na świeżym powietrzu.

Przejadanie się słodyczami obciąża naszą trzustkę, która produkuje ogromne ilości insuliny, a tkanka tłuszczowa błyskawicznie narasta. Skoki cukru powodują nieustanne uczucie głodu, przez co mimo woli częściej zaglądamy do lodówki. Żołądek i wątroba męczą się z dużą ilością tłustych i ciężkostrawnych potraw. Ciasto najlepiej zjeść po śniadaniu lub po obiedzie. Można tez przed zjedzeniem ciasta sięgnąć po świeże lub suszone owoce. Pamiętajmy o cudownych właściwościach herbaty miętowej, która pobudza i ułatwia trawienie. Zrezygnujmy ze słodzonych napojów gazowanych, na rzecz wody, która oczyszcza organizm i wspomaga trawienie. Ciężkie potrawy zjadaj w ciągu dnia, a wieczorem te lżejsze np. czerwony barszczyk. Wstrzemięźliwość kulinarna podczas Świąt zapewni Wam nie tylko dobre samopoczucie, ale również uchroni od was od przytycia.

Portal Ludzi Sztuki
Aldona Rogulska

Redaktor merytoryczny, dziennikarka, publicystka, pisarka, poetka.

http://www.strefawolnejprasy.pl

Podobne

Leave a Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W górę