Wiadomości będą wysyłane raz w tygodniu, na koniec tygodnia. Adresy e-mail będą wykorzystywanie jedynie do mailingów w ramach Strefy Wolnej Prasy. Nie będą przedmiotem sprzedaży innym podmiotom.

Jesteś tutaj:
Home > Rodzina > ZDROWE PLAŻOWANIE – BEZPIECZNIE NA SŁOŃCU

ZDROWE PLAŻOWANIE – BEZPIECZNIE NA SŁOŃCU

Do końca XIX wieku kobiety eleganckie, damy i arystokratki chroniły swoją skórę przed działaniem promieni słonecznych aby zachować idealną jasną cerę. Było to również oznaką piękna, powabu, czy dobrobytu. W tym celu nosiły odpowiednie nakrycia głowy, kapelusze, a także piękne dopasowane do stroju parasolki. Brązowa skóra na twarzy i dłoniach świadczyła zazwyczaj o pracy w polu i jednocześnie oznaczała przynależność do niższego stanu, tzw. klasy pracującej.

W latach 20. XX wieku nastała moda na kąpiele słoneczne, które miały służyć poprawie zdrowia i dostarczać organizmowi cenną witaminę D. Witamina ta jest grupą związków chemicznych złożonych z witaminy D1 (kalcyferolu) oraz witaminy D2 (ergokalcyferolu) i witaminy D3 (cholekalcyferolu). Wszystkie rozpuszczają się w tłuszczach i są lepiej wchłaniane dzięki tłuszczom. Powszechnie witaminę D kojarzy się z zapobieganiem krzywicy i osteoporozy. Zapobiega ona rozwojowi chorób układu krążenia, cukrzycy, a także nowotworów. Witamina D to niezbędny składnik w diecie osób odchudzających się, ponieważ wspiera procesy spalania tłuszczu. Stosowana przez kobiety w ciąży, w leczeniu alergii, czy astmy. Jest pomocna w zapobieganiu depresji i może zmniejszyć ryzyko wystąpienia oparzeń słonecznych.

W obecnych czasach opalona skóra jest marzeniem wielu kobiet i mężczyzn. Jak we wszystkim jednak i w korzystaniu ze słońca należy zachować umiar. Słońce wytwarza endorfinę – hormon szczęścia, który poprawia samopoczucie, ale nadmiar słońca może powodować wiele szkodliwych dla zdrowia skutków. Wielogodzinne przebywanie na intensywnym słońcu bez odpowiedniej ochrony niszczy włókna kolagenowe i zwiększa ryzyko zachorowania na raka skóry. Może to być przyczyną wystąpienia czerniaka – nowotworu złośliwego. Nieostrożne kąpiele słoneczne prowadzą do przegrzania organizmu, odwodnienia, a na wet do wystąpienia udaru słonecznego, zakwalifikowanego jako przypadek medyczny. Głównymi objawami udaru słonecznego są uderzenia ciepła, ogólne osłabienie, mdłości oraz wymioty. Tylko odpowiednia ingerencja medyczna może uchronić osoby dotknięte udarem od nieodwracalnych szkód w mózgu, czy w pozostałych organach wewnętrznych.

Przed zapaleniem spojówek, degeneracją plamki żółtej, a nawet uszkodzeniem rogówki, oczy powinniśmy chronić zakładając odpowiednio dobrane okulary słoneczne. Na skórę co najmniej 30 minut przed planowanym opalaniem używamy kremów z filtrem UV. Należy uzupełniać warstwy kremu wytarte przez piasek, czy ręcznik mniej więcej co godzinę. Do kąpieli wodnych używamy wodoodpornego kremu z filtrem. Unikamy też wylegiwania się na słońcu między godziną 11.00, a 15.00. Po opalaniu dla zwiększenia ochrony stosujemy specjalne balsamy, kojące i nawilżające wysuszoną słońcem skórę. Jeśli przyjmujemy jakieś leki na stałe lub leki przeciwbólowe skonsultujmy planowane plażowanie z lekarzem pierwszego kontaktu.

Podczas intensywnego opalania, nawet przy zachowaniu dużej ostrożności mogą wystąpić poparzenia skóry. W celu ich złagodzenia poleca się zastosowanie preparatu z wyciągiem z aloesu, który również ukoi ból. Ocet, a także kefir, czy mleko redukują uczucie pieczenia. W aptekach dostępne są środki łagodzące np. pianka w sprayu. Kremy z filtrem należy dostosować do własnej karnacji i fototypu skóry. W naszym klimacie wyróżniamy cztery fototypy. Dla bardzo jasnej karnacji, z piegami, blondynów i blondynek, a także rudowłosych zaleca się krem to SPF minimum 20. Przy jasnej karnacji, dla ciemnych blondynów i blondynek można zastosować krem SPF minimum 15. Ciemna karnacja jest bardziej wytrzymała na działanie promieni UV, a co się z tym wiąże znacznie odporniejsza na oparzenia dlatego wybieramy filtr przeciwsłoneczny SPF 12–15. Karnacja bardzo ciemna, bez piegów, charakterystyczna dla brunetów i brunetek zwykle nie ulega poparzeniu i szybko się opala. Dla bezpieczeństwa jednak warto używać kremów SPF 8–10. Szczególną ochroną przed intensywnym słońcem należy otoczyć dzieci, osoby starsze i kobiety w ciąży. Na głowę konieczny będzie kapelusz, a w przypadku maluchów, czapeczka lub chusteczka zwilżona wodą. W upalne dni częściej uzupełniamy też niedobory wody w organizmie. W przypadku uczulenia na słońce i wysypki pomoże wypicie wapna rozpuszczalnego w wodzie. Wszystkim urlopowiczom kochającym słońce, życzymy wspaniałej pogody, a przede wszystkim zdrowia i dobrego samopoczucia.

Aldona Rogulska
Redaktor merytoryczny, dziennikarka, publicystka, pisarka, poetka.
http://www.strefawolnejprasy.pl

Podobne

Leave a Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W górę