
W 2018 roku średni czas pracy zdalnej w ciągu miesiąca u polskich pracowników wyniósł 8,5 dnia. Badania wykazały, że 95% ankietowanych ocenia pozytywnie ten model pracy. Jak wynika z raportu „The Remote Future. Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników. Edycja Polska 2018” – blisko 70% pracowników przyznało, że przez określony czas chciałoby korzystać z benefitu polegającego na możliwości pracy zdalnej z zagranicy. Taki sam procent ankietowanych nie ma w ogóle możliwości pracy zdalnej, chociaż jak twierdzą – taki benefit zwiększyłby ich lojalność wobec organizacji. Dlaczego mimo licznych korzyści zarówno po stronie pracowników, jak i przedsiębiorstwa, praca zdalna w wielu firmach wciąż napotyka duży opór wśród kadry zarządzającej?
Czy możliwość pracy zdalnej może wpłynąć na lojalność pracownika wobec pracodawcy?
Wszystkie prognozy biznesowe wskazują na to, że praca zdalna na całym świecie będzie stawać się coraz popularniejszym rozwiązaniem. W 2018 roku liczba telepracowników wzrosła w Stanach Zjednoczonych o prawie 12%. Przybywa również organizacji, które w ogóle nie posiadają biura, a ich pracownicy pracują z różnych zakątków świata. Ta tendencja wynika z preferencji zatrudnionych – w szczególności osób pracujących w branży technologicznej. Już ponad połowa polskich pracowników i 80-90% Amerykanów jest zainteresowana pracą zdalną w przynajmniej w częściowym wymiarze godzinowym. Nic dziwnego, że HR Business Partnerzy wychodzą naprzeciw tym upodobaniom, chcąc przyciągnąć do firmy najlepszych kandydatów.
Stereotypowy obraz pracownika zdalnego
Panuje powszechne przekonanie, że praca zdalna wiąże się ze spadkiem wydajności pracownika, a nawet kojarzy się z dodatkowymi dniami urlopu. Okazuje się jednak, że stereotyp osoby pracującej poza siedzibą firmy w większości przypadków ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Jak podaje Zuzanna Przybyła, konsultant, trener, mentor i facylitator zespołów rozproszonych, zupełnie inne pobudki skłaniają pracowników do telepracy, zaś motywy te są bardzo korzystne dla organizacji. Co zatem czyni ten model pracy tak atrakcyjnym?
Dlaczego coraz więcej pracowników decyduje się na telepracę?
Dla wielu pracowników współdzielone pomieszczenia lub przestrzenie typu open space nie stanowią warunków sprzyjających koncentracji i efektywnej pracy. Część ankietowanych osób deklaruje, że potrafi skupić się wyłącznie w całkowitej ciszy. Praca zdalna oznacza dla nich brak dystraktorów w postaci rozmawiających współpracowników, nieustannie dzwoniących telefonów, hałasów dochodzących z pokojów socjalnych czy nieplanowanych spotkań biznesowych. Pracownicy decydujący się na telepracę próbują stworzyć sobie stanowisko pracy, które ułatwi im lepsze skupienie się na obowiązkach zawodowych. Zuzanna Przybyła podkreśla, że istotnym czynnikiem motywującym ludzi do podjęcia pracy zdalnej jest możliwość ograniczenia czasochłonnych dojazdów do biura.
Artykuł powstał przy współpracy z redakcją czasopisma HRBusinessPartner.pl.
Leave a Reply