Koncern Orlen zamierza wprowadzić na swoich stacjach benzynowych nową usługę. Możliwość dokonania płatności telefonem przy dystrybutorze znacznie ułatwi tankowanie. Jak podaje portal “Business Insider” w firmie rozpoczęto program pilotażowy pod nazwą Orlen Pay. Wcześniej – pisze portal – “w dziwnych okolicznościach” zerwana została współpraca z dotyczącą innej aplikacji o nazwie JustDrive.
Prace nad umożliwieniem płatności telefonem rozpoczęły się w Orlenie w 2016 roku. Możliwość taka testowana jest w tej chwili przez pracowników firmy. Wcześniej wdrożono system mFlota. Pozwala on na płacenie bezgotówkowe przy dystrybutorze posiadaczom specjalnej karty przeznaczonej dla firm spedycyjnych.
Wdrożenie systemu Orlen Pay, który rozszerza taką możliwość na wszystkich klientów, planowane jest już w III kwartale 2018 roku. Jednym z warunków jego wprowadzenia jest rozwiązanie problemu konieczności wręczania klientom paragonów fiskalnych.
Płatności telefonem przy dystrybutorze zdecydowanie poprawiają szybkość obsługi na stacjach benzynowych. Przede wszystkim osoby kupujące jedynie paliwo nie będą musiały udawać się do kas. Unikną one również potencjalnych kolejek. Możliwe stanie się też wykonanie płatności przy dystrybutorze a następnie zwolnienie miejsca, by dokonać zakupów na stacji benzynowej.
Często się zdarza, że zakup paliwa na stacji benzynowej związany jest z koniecznością oczekiwania w kolejce do kasy. Znacznie ogranicza to przepustowość, ponieważ samochody klientów czekających przy kasie blokują dystrybutory. Również usunięcie części klientów sprzed kas zmniejszy długość kolejek.
Tankowanie stanie się łatwiejsze dla osób niepełnosprawnych oraz matek podróżujących z dziećmi. Dokonanie opłaty nie będzie się bowiem wiązało z koniecznością oddalenia się od auta.
Płatności telefonem na Orlenie – drugie podejście
Płacenie telefonem umożliwia instalacja na nim specjalnej aplikacji, która obsługuje płatności mobilne. Aplikacja następnie musi zostać powiązana z posiadaną kartą płatniczą.
Rozwiązanie umożliwiające bezgotówkowe płatności działało już krótko na stacjach koncernu PKN Orlen. Zapewniała je aplikacja JustDriwe stworzona przez firmę ITMAGINATION – pisze „Business Insider”. Umowę w tej sprawie podpisano 31 sierpnia 2017 roku a sama aplikacja zaczęła funkcjonować 1 lutego 2018 roku. Jednak na drugi dzień została ona odłączona a firma Orlen zerwała umowę na jej obsługę.
Oba podmioty obarczają się w tej chwili odpowiedzialnością za zerwanie kontraktu. Twórcy aplikacji twierdzą, że Orlen przerwał współpracę wbrew postanowieniom umowy, przedstawiając przy tym bezzasadne argumenty. Firma paliwowa oskarża natomiast twórców o działanie w modelu biznesowym innym niż ustalony. Nie chce jednak zdradzać konkretnych przyczyn swojej decyzji, twierdząc, że chroni w ten sposób interesy spółki.
Trzeba mieć nadzieją, że tym razem uda się wdrażanie płatności telefonem. Możliwość taka jest coraz bardziej popularna wśród klientów, więc na pewno usprawniłaby ona tankowanie na stacjach.
Źródło – Business Insider
Publikacja za zgodą Redakcji: Rynek Inwestycji
Zdjęcie pochodzi ze strony firmy Orlen S.A.
Leave a Reply