Wiadomości będą wysyłane raz w tygodniu, na koniec tygodnia. Adresy e-mail będą wykorzystywanie jedynie do mailingów w ramach Strefy Wolnej Prasy. Nie będą przedmiotem sprzedaży innym podmiotom.

Jesteś tutaj:
Home > Edukacja > Matura 2025: Wyniki już znane. Co piąty uczeń nie zdał, a różnice między szkołami są drastyczne

Matura 2025: Wyniki już znane. Co piąty uczeń nie zdał, a różnice między szkołami są drastyczne

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego. Matura 2025 przyniosła zróżnicowane rezultaty, a najwięcej trudności – podobnie jak w poprzednich latach – sprawiła matematyka. Co piąty maturzysta nie uzyskał świadectwa dojrzałości, choć dyrektor CKE Robert Zakrzewski podkreśla, że z perspektywy instytucji „egzamin przebiegł pomyślnie”.

W tegorocznej sesji egzaminacyjnej uczestniczyło około 255 tysięcy uczniów. Zdało ją 80 proc. z nich. 13 proc. nie poradziło sobie z jednym przedmiotem i przystąpi do poprawki w sierpniu, natomiast 7 proc. oblało więcej niż jeden egzamin i będzie mogło poprawiać dopiero za rok.

Jak wyglądały egzaminy obowiązkowe?

Każdy uczeń musiał przystąpić do sześciu egzaminów: dwóch ustnych (język polski i język obcy), trzech pisemnych na poziomie podstawowym (język polski, matematyka, język obcy) oraz jednego dodatkowego przedmiotu na poziomie rozszerzonym. Egzamin dodatkowy nie ma progu zdawalności – wynik nie wpływa na uzyskanie świadectwa, ale ma znaczenie przy rekrutacji na studia.

Wyniki obowiązkowych egzaminów pisemnych kształtowały się następująco:

  • Język polski – średnia 59%, nie zdało 6% uczniów,
  • Matematyka – średnia 61%, nie zdało 15% uczniów,
  • Język angielski – średnia 78%, nie zdało 7%.

Matematyka okazała się po raz kolejny najtrudniejszym przedmiotem, choć jej średnia wypada nieźle. Wpływ na to mają uczniowie zdający również poziom rozszerzony, którzy wypadli znacznie lepiej na egzaminie podstawowym. Matematyka pozostaje drugim najchętniej wybieranym przedmiotem dodatkowym, tuż po języku angielskim.

Przedmioty rozszerzone: wyniki zróżnicowane

Średnie z egzaminów rozszerzonych, które od 2028 r. będą miały już próg zdawalności, wskazują na znaczne różnice w przygotowaniu uczniów:

  • Język angielski – 64%,
  • Matematyka – 33%,
  • Geografia – 40%,
  • Biologia – 46%,
  • Chemia – 43%,
  • Fizyka – 52%,
  • Historia – 45%,
  • Informatyka – 43%,
  • WOS – 32%,
  • Język polski – 46%.

Warto dodać, że wyniki z wielu przedmiotów były znacznie poniżej oczekiwań – np. z chemii, biologii czy WOS-u wielu uczniów uzyskało wyniki niższe niż 30%.

Szkoły branżowe i technika znacznie słabsze

Różnice w wynikach egzaminu są wyraźne, gdy porówna się typy szkół. W liceach ogólnokształcących maturę zdało 85 proc. uczniów, podczas gdy w technikach jedynie 70 proc. Aż 21 proc. uczniów techników nie zdało matematyki. W szkołach branżowych drugiego stopnia (gdzie maturę zdawało zaledwie 1345 osób) było najgorzej i zaliczyło ją jedynie 14 proc. uczniów.

Najniższe średnie z egzaminów rozszerzonych osiągnęli uczniowie szkół zawodowych – m.in. z matematyki (16%), chemii (16%) czy WOS-u (19%).

Odwołania i unieważnienia

Tegoroczna sesja przyniosła również 244 unieważnienia egzaminów – 72 z nich z powodu korzystania z urządzeń elektronicznych. Uczniowie niezadowoleni z wyniku mają możliwość wnioskowania o wgląd do pracy, a następnie o weryfikację punktacji. Sporne przypadki rozpatruje niezależne Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego.

Rekrutacja na studia w kluczowej fazie

Uzyskane wyniki mają kluczowe znaczenie dla uczniów ubiegających się o miejsca na uczelniach wyższych. Tegoroczna rekrutacja – ze względu na niż demograficzny – może być dla wielu uczniów bardziej łaskawa, ale to wyniki z egzaminów rozszerzonych w największym stopniu decydują o szansach dostania się na wymarzone kierunki.

Reasumując, choć ogólny wynik matur 2025 nie odbiega od poprzednich lat, to dane pokazują wyraźne rozwarstwienie poziomu edukacji w zależności od typu szkoły. Trudności z matematyką pozostają trwałym problemem, a przyszłe zmiany – jak wprowadzenie progu zaliczeniowego dla egzaminów dodatkowych – mogą jeszcze bardziej zaostrzyć sytuację.

Jerzy Mróz

Źródła: Centralna Komisja Egzaminacyjna, Onet.pl, WP.pl

Podobne

W górę