Wiadomości będą wysyłane raz w tygodniu, na koniec tygodnia. Adresy e-mail będą wykorzystywanie jedynie do mailingów w ramach Strefy Wolnej Prasy. Nie będą przedmiotem sprzedaży innym podmiotom.

Jesteś tutaj:
Home > Technologie > Zbrodnia i kara – błędy rowerzystów okiem mechanika

Zbrodnia i kara – błędy rowerzystów okiem mechanika

Właściwie traktowany rower odwdzięczy się swojemu właścicielowi wieloma kilometrami bezproblemowej jazdy. Nie wybaczy mu jednak błędów. Oto pięć największych rowerowych zbrodni, które podlegają niechybnej karze. Przedstawia je Marek Biniek, specjalista Merida Polska, mechanik rowerowy z wieloletnim doświadczeniem.

Aby dwukołowy sezon mógł trwać cały rok, warto odpowiednio zadbać o rower. Jakich błędów należy unikać, by nie spotkała nas zasłużona kara? Pięć największych rowerowych zbrodni przedstawia Marek Biniek, specjalista Merida Polska, mechanik rowerowy z bogatym doświadczeniem.

Mycie roweru myjką ciśnieniową

– Z pewnością rower można kapitalnie wyczyścić z wszelkiego błota i brudu za pomocą myjki ciśnieniowej. Jednak dotyczy to tylko zewnętrznej strony naszego ukochanego pojazdu, zupełnie inne zasady dotyczą jego mechanizmów – podkreśla Biniek. Jakie to mechanizmy? – Generalnie rzecz biorąc, są to głównie łożyska kulkowe, nie zawsze uszczelniane (im wyższa klasa osprzętu, tym lepsze uszczelniacze), łożyska ślizgowe oraz mechanizmy zapadkowe. Oprócz nich mamy jeszcze cały zestaw połączeń gwintowych. Wszystkie te elementy są smarowane, a największym zagrożeniem jest dla nich brud i woda – tłumaczy ekspert Meridy.

Używając myjki ciśnieniowej, czyści się rower z zewnątrz, ale przy okazji można wepchnąć mieszaninę wody i brudu w mechanizmy roweru. – Przyczyniamy się tym samym do ich zniszczenia, gdyż woda we wnętrzu łożysk zamienia środki smarujące w bezwartościowe emulsje. Jeszcze większe spustoszenie powodują cząsteczki stałe, takie jak drobiny piasku czy błota. Mieszają się z one z powstałymi emulsjami, tworząc coś w rodzaju pasty ściernej, która niszczy kulki i bieżnie łożysk, a także powierzchnie ślizgowe panewek. W przypadku mechanizmów zapadkowych często dochodzi do sklejania się zapadek. Dotyczy to przede wszystkim wolnobiegu, czasami również manetek – ostrzega mechanik.

Niedostateczny nadzór stanu haka przerzutki tylnej

Hak przerzutki tylnej to niewielki, ale bardzo istotny element roweru. Od tego, czy jest właściwie ustawiony, zależy umiejscowienie przerzutki tylnej względem zębatek oraz tylnego koła roweru. Wiąże się z tym również dokładność zmiany biegów za pomocą właśnie przerzutki tylnej. – W przypadku nawet drobnych zakłóceń płynności zmiany tylnych biegów powinniśmy niezwłocznie poszukać przyczyny takich problemów. Rzadziej wynikają one z niewłaściwego naciągu linki. Najczęściej winny całego zamieszania jest skrzywiony hak przerzutki, zwykle do wnętrza roweru, czyli innymi słowy w stronę koła tylnego – diagnozuje Marek Biniek. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Zazwyczaj jest on następstwem kraksy czy przewrócenia się roweru, niewłaściwego transportowania bądź przechowywania go. Takie zdarzenia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. – Do najbardziej dotkliwych skutków skrzywienia haka należy zaczepienie wózka przerzutki o szprychy koła tylnego. Może to skutkować tym, że łańcuch spadnie pomiędzy zębatki i szprychy. Jeśli będziemy mieli mniej szczęścia, spowoduje to zerwanie haka przerzutki, pogięcie przerzutki i łańcucha, a także zerwanie szprych, o bolesnych konsekwencjach dla rowerzysty nie wspominając – wylicza specjalista jednej z czołowych rowerowych marek świata.

Niewłaściwe użytkowanie łańcucha

Niezwykle istotnym elementem rowerowego napędu jest łańcuch. Od jego stanu zależy to, czy rower pojedzie lekko, oraz czy biegi będą działać płynnie. Hasło „kto smaruje, ten jedzie” sprawdza się w przypadku rowerowego łańcucha jak mało gdzie. – Suchy łańcuch porusza się z oporami wynikającymi ze wzmożonego tarcia pomiędzy jego elementami, co przekłada się na podskakiwanie i przeskakiwanie zatartych ogniwek. Równie szkodliwe jest nadmierne smarowanie łańcucha, które sprawia, że przykleja się do niego brud, pył czy piasek. W efekcie tworzy się swego rodzaju pasta ścierna wnikająca również do wnętrza łańcucha – mówi Marek Biniek. Największe szkody w napędzie powoduje właśnie maź gromadząca się na łańcuchu. – Sworznie łańcucha wycierają się, powodując jego tzw. wyciągnięcie, co skutkuje zwiększeniem długości pojedynczych ogniwek, które przestają pasować do zębatek, jednocześnie je niszcząc – tłumaczy mechanik.

Hamulce i ich niewłaściwa obsługa

Z punktu widzenia bezpieczeństwa najważniejsze w rowerze są hamulce, które pozwalają zatrzymać go wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Każda czynność prowadząca do zmniejszenia siły hamowania jest więc jak najbardziej niepożądana. Mimo to rowerzyści, często nieświadomie, osłabiają zdolność swojego roweru do skutecznego hamowania. W jaki sposób? – Zwykle szkodzą hamulcom, wykonując czynność, która nie powinna mieć z nimi żadnego związku. Chodzi o smarowanie łańcucha, ale nie tradycyjną metodą, oliwiarką po kropelce na sworzeń, tylko smarem w aerozolu. Drobinki takiego smaru trafiają nie tylko na łańcuch, ale również na inne części roweru, m.in. na tylną obręcz i tylną tarczę hamulcową, a to już znacząco wpływa na jakość funkcjonowania hamulca tylnego – wyjaśnia specjalista Merida Polska. Aby przywrócić hamulec do właściwego stanu, konieczne będą konkretne zabiegi. – W przypadku hamulca typu cantilever czy V-brake problem ten można usunąć tylko siłą, ponieważ trzeba odtłuścić obręcz i klocki hamulcowe. Jeżeli chodzi o hamulce tarczowe, rozwiązanie problemu wymaga nie tylko odtłuszczenia tarczy i zacisku, ale również inwestycji w nowe klocki hamulcowe, gdyż klocki raz zatłuszczone nie nadają się ani do odtłuszczenia, ani do dalszego użytkowania – uważa Biniek.

Innym „przestępstwem” wobec hamulców jest brak kontroli zużycia klocków, co przekłada się na niszczenie obręczy bądź tarczy hamulcowej, zależnie od typu hamulca. – W klocku hamulcowym po zużyciu się okładziny odsłania się stalowy element konstrukcyjny, który trąc o obręcz lub tarczę, doprowadza do ich zniszczenia – mówi doświadczony mechanik, który swój pierwszy rower otrzymał w 1972 r.

Źle traktowane manetki, linki, pancerze

Duży wpływ na komfort jazdy mają elementy odpowiedzialne za funkcjonowanie biegów i hamulców mechanicznych. – Zabrudzone, zaśniedziałe bądź nawet zardzewiałe linki przerzutek czy hamulców utrudniają, a nawet uniemożliwiają zmianę biegów czy hamowanie. Należy więc stale kontrolować stan tych elementów – podkreśla specjalista Meridy. – Innym przewinieniem wobec naszego pojazdu jest kompensowanie zużycia klocków hamulcowych nie przez podciągnięcie linki przy zacisku, ale przez wykręcanie regulatora przy klamce, co prowadzi do jego nadmiernego wykręcenia, a tym samym zniszczenia gwintu. Podobne zjawisko zachodzi również przy manetkach przerzutek – dodaje. Listę rowerowych zbrodni mechanik mógłby znacznie rozwinąć, jednak już świadomość tych podstawowych może pomóc uniknąć kary i cieszyć się bezproblemową jazdą.

Źródło tekstu i zdjęć – Merida Polska

Podobne

Leave a Reply

39 odpowiedzi na “Zbrodnia i kara – błędy rowerzystów okiem mechanika”

  1. It’s perfect time to make some plans for the
    future and it is time to be happy. I have read this post
    and if I could I desire to suggest you few interesting
    things or suggestions. Perhaps you can write next articles referring to
    this article. I wish to read even more things about it!

  2. Good day! I simply would like to offer you a big thumbs
    up for your great info you have got right here on this post.
    I am returning to your website for more soon.

  3. I just want to tell you that I’m very new to blogging and actually savored this web page. More than likely I’m want to bookmark your blog . You really have good posts. Regards for sharing with us your web site.

  4. Aw, it was an extremely good post. In concept I would like to invest writing this way moreover – spending time and actual effort to make a top notch article… but exactly what can I say… I procrastinate alot by no indicates find a way to get something accomplished.

  5. Thanks for every other informative web site. Where else could I am getting that type of information written in such a perfect means? I’ve a mission that I am simply now operating on, and I have been on the look out for such info.

  6. I wanted to take a moment to say thank you for writing and sharing this informative article. You make interesting points that I agree with in many ways. I’m really impressed with your writing technique.

  7. I just want to notify you that I am new to wordpress blogging and really valued your information. Likely I am likely to remember your blog post . You certainly have outstanding article material. Get Pleasure From it for expressing with us your favorite internet information

  8. I’m impressed, I must say. Actually rarely do you encounter a weblog that’s both educative and entertaining, and let me tell you, you’ve got hit the nail for the head. Your thought is outstanding; the thing is a thing that insufficient consumers are speaking intelligently about. I am happy that I found this at my find some thing with this.

  9. Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street, New York, NY 10013, +1 646 205 3214

  10. Asking questions are really good thing if
    you are not understanding anything entirely, however this article offers fastidious understanding even. plenty
    of fish natalielise

  11. It is perfect time to make some plans for the future and it is time to be
    happy. I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or suggestions.
    Maybe you could write next articles referring to
    this article. I desire to read more things about it!

  12. I just want to say I’m very new to blogging and site-building and seriously savored your web blog. Likely I’m likely to bookmark your blog . You actually come with fantastic writings. With thanks for revealing your website page.

  13. I truly love your blog.. Excellent colors & theme. Did you build this site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own site and would love to know where you got this from or exactly what the theme is called. Many thanks.

  14. I’m amazed, I must say. Seldom do I encounter a blog that’s both educative and amusing, and let me tell you, you’ve hit the nail on the head. The issue is an issue that not enough people are speaking intelligently about. Now i’m very happy that I stumbled across this in my search for something concerning this.

  15. Hello there, just became alert to your blog through Google, and found
    that it is truly informative. I am gonna watch out for brussels.
    I’ll appreciate if you continue this in future. Many people will be benefited
    from your writing. Cheers!

  16. Hiya, I’m really glad I’ve found this info. Nowadays bloggers publish just about gossip and internet stuff and this is really irritating. A good web site with interesting content, that is what I need. Thanks for making this web-site, and I’ll be visiting again. Do you do newsletters by email?

  17. I truly love your website.. Very nice colors & theme. Did you build this site yourself? Please reply back as I’m wanting to create my own website and want to learn where you got this from or just what the theme is called. Kudos.

  18. An intriguing discussion will be worth comment. There’s no doubt that that you need to write much more about this topic, it might not be considered a taboo subject but generally people are inadequate to dicuss on such topics. To the next. Cheers

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W górę