Wiadomości będą wysyłane raz w tygodniu, na koniec tygodnia. Adresy e-mail będą wykorzystywanie jedynie do mailingów w ramach Strefy Wolnej Prasy. Nie będą przedmiotem sprzedaży innym podmiotom.

Jesteś tutaj:
Home > Firma > Jak zakopać polską flotę tirów – czyli nowe zasady „konkurencji” w Unii Europejskiej

Jak zakopać polską flotę tirów – czyli nowe zasady „konkurencji” w Unii Europejskiej

Problemy z polskim transportem międzynarodowym wydają się sięgać jeszcze czasów obwodnicy Augustowa. Znana jest powszechnie sprawa blokowania jej budowy przez tak zwane środowiska ekologów. Wtedy nasz transport był w Europie na drugim miejscu po niemieckim. Dzisiaj już wiadomo, że w zarządzie Greenpeace Polska zasiadają sami obywatele Niemiec. Zasadne więc wydaje się wysnucie przypuszczenia, że ekologia też ma narodowość, podobnie jak biznes, co widać doskonale w branży mediów i nie tylko.

Wybudowanie obwodnicy Augustowa połączyłoby drogi szybkiego ruchu ze wschodu na zachód, co znacznie przyczyniłoby się do jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju polskiej branży transportowej. W tym obszarze nasze firmy są rzeczywiście bezkonkurencyjne w Europie. Czy w takim razie komuś mogło zależeć na tym, żeby budowę obwodnicy blokować i opóźniać, a nawet uniemożliwić jej wybudowanie?

Dzisiaj patrząc na to, co zaszło w Komisji Europejskiej, a mianowicie, że większość krajów Unii opowiedziała się za zmianami zaproponowanymi przez prezydenta Francji, Emmanuela Macrona, ponowne postawienie pytania o konkurencyjność jest jak najbardziej zasadne. Tym bardziej, że w międzyczasie polski transport międzynarodowy wyprzedził i francuski i niemiecki. A całe pasmo kłopotów zaczęło się od problemu pracowników delegowanych.

Obecnie wprowadzone zmiany całkowicie deprecjonują polskich przewoźników. Obejmują one między innymi następujące elementy:

  • polscy kierowcy przewożąc towary przez różne kraje UE będą musieli pobierać minimalną pensję, jaka obowiązuje w danym kraju,
  • po realizacji całości dostawy kierowca będzie musiał czekać co najmniej 5 dni, aby móc realizować kolejną dostawę.

Co z tego wynika? Pensje w Polsce są zdecydowanie niższe, niż w Niemczech czy we Francji i innych krajach europejskich, co podniesie znacznie koszty zatrudnienia kierowców w polskich firmach. Dodatkowo przebywanie 5 dni w innym kraju zwiększy koszty delegacji pracownia. Może to też podnieść koszt dostawy, gdyby kierowca musiał wracać bez ładunku. Innymi słowy działania podjęte przez rząd Francji noszą znamiona nieuczciwej konkurencji i są zaprzeczeniem swobodnego przepływu towarów i usług pomiędzy krajami członkowskimi Unii Europejskiej, do czego sama unia została powołana.

Kiedy weźmiemy pod uwagę, że na linii Polska – Niemcy jest wiele punktów zapalnych, jak chociażby reparacje wojenne, zbyt duży udział niemieckich mediów w polskiej przestrzeni publicznej, kradzież polskich dzieł sztuki w trakcie II wojny światowej i innych, to zasadne pojawia się pytanie, czy za działaniami na szkodę polskich firm transportowych stoi Francja, czy może Niemcy, a Francja jest frontmanem albo może grzecznym niemieckim pieskiem na posyłki? Bo słabość Paryża do Berlina znana jest nie od dzisiaj.

Kolejne pytanie dotyczy tego, w jaki sposób doszło do tego, że większość krajów unii przychyliła się do zmian niekorzystnych dla nas? I jakie z tego tytułu korzyści spodziewają się mieć? 

Mariusz Paszko
Redaktor Naczelny - wywiady, historia, gospodarka, wiedza, technologie.

Podobne

Leave a Reply

16 odpowiedzi na “Jak zakopać polską flotę tirów – czyli nowe zasady „konkurencji” w Unii Europejskiej”

  1. Może doszło do nich dlatego, że większość firm stanowiła nieuczciwą konkurencję, nie przestrzegając m.in. czasu pracy kierowców, nie spełniając warunków, jakie musiały spełniać niemieckie czy francuskie firmy? I dlatego są te obostrzenia?

    • Dziękujemy za Pani komentarz.
      Dlaczego nadgodziny uważa Pani za nieuczciwą konkurencję. Przecież nikt Niemcom czy Francuzom nie ogranicza wolności zabraniając im pracy po godzinach i zarabiania?
      A może wynika to z faktu, że jako Polacy jesteśmy bardziej pracowici? Dlatego, że dostrzegamy różnicę w zarobkach między Polską a resztą Europy Zachodniej i staramy się to nadrobić? I co ciekawe, ta różnica wynika z tego, że jako naród zostaliśmy przez hitlerowskie Niemcy i sowiecką Rosję wpędzeni.
      Moim zdanie jest to taka zdrowa zazdrość, która nie odbiera innym a stara się, żebyśmy samy byli lepsi i bardziej zamożni.

      Narody zachodnie, a mam też pewne doświadczenia w tym względzie, są po pierwsze bardzo często wygodnickie, a po drugie mają cały czas poczucie ogromnej wyższości wobec Polaków i kiedy się zetkną, że Polak może być dużo lepszy od nich, to przeżywają ogromny szok. A to Polak ma być sierotą, jak chciało już wielu polityków? Ja osobiście nie jestem zwolennikiem polityki wstydu i w niektórych dziedzinach jesteśmy po prostu lepsi od innych narodów a w innych jesteśmy słabsi i powinniśmy się od innych uczyć.
      Uprzejmie Panią pozdrawiam.

  2. Good day! I simply would like to give you a big thumbs up for the
    great information you’ve got right here on this post. I am returning to your web site for
    more soon.

  3. Thank you for every other informative web site.
    Where else may I get that type of information written in such an ideal manner?
    I’ve a undertaking that I’m simply now operating on, and I’ve been at the glance out for such info.

  4. whoah this weblog is great i love studying your articles.
    Stay up the good work! You already know, lots of
    people are searching round for this information, you can help them greatly.

  5. Howdy! This article could not be written any better!
    Looking through this article reminds me of my previous
    roommate! He constantly kept talking about this.

    I will send this post to him. Fairly certain he’ll have a very good read.
    Many thanks for sharing!

  6. І think this is among the so much vital info for me.
    And i’m satisfied reading your articⅼe. However should remark on somе
    normal things, The site ѕtyle is ideal, tһе artiϲles is really great :
    D. Just right job, cheers

  7. I simply want to say I’m very new to blogging and honestly savored this page. More than likely I’m want to bookmark your blog post . You actually come with very good article content. Thank you for sharing your blog.

  8. You ought to actually take into consideration engaged on developing this blog into a serious authority on this market. You evidently have a grasp deal with of the subjects everyone seems to be searching for on this website in any case and you may certainly even earn a buck or two off of some advertisements. I’d discover following recent matters and raising the amount of write ups you place up and I assure you’d start seeing some wonderful targeted site visitors within the close to future. Just a thought, good luck in no matter you do!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W górę