Wiadomości będą wysyłane raz w tygodniu, na koniec tygodnia. Adresy e-mail będą wykorzystywanie jedynie do mailingów w ramach Strefy Wolnej Prasy. Nie będą przedmiotem sprzedaży innym podmiotom.

Jesteś tutaj:
Home > Motoryzacja > Rynek nowych samochodów w Polsce – najpopularniejsze marki

Rynek nowych samochodów w Polsce – najpopularniejsze marki

Rynek nowych samochodów osobowych w 2018 roku zwiększył się o ok. 10 procent w porównaniu do roku 2017. Jak pisze “Rzeczpospolita”, w segmencie premium wzrost wyniósł nawet 17 proc. Z cytowanych przez dziennik danych Instytutu Samar wynika, że w okresie od 1 stycznia do 20 grudnia 2018 roku sprzedaż nowych aut wyniosła w Polsce 521,7 tys. sztuk.

Najwięcej samochodów osobowych sprzedała Skoda. Sprzedaż czeskiego koncernu osiągnęła w tym czasie 68,6 tys. Na czele najczęściej kupowanych modeli znalazły się dwa auta Skody – Octavia i Fabia. Miedzy 1 styczniem a 30 listopada 2018 roku sprzedano 19,6 tysiąca aut modelu Octavia oraz 18,3 tysiąca Fabii. Czesi zanotowali wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym o 12 procent – podaje “Rzeczpospolita” – a ich udział w rynku wynosi już 13 proc.

Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen. Od 1 stycznia do 20 grudnia ten niemiecki producent sprzedał w Polsce 55,13 tysiąca samochodów osobowych. Na trzecim zaś miejscu znalazła się Toyota z wynikiem 55,06 tys. Jak podaje “Rzeczpospolita”, wymienione 3 marki sprzedają 35 procent wszystkich nowych aut osobowych w Polsce.

Rynek nowych samochodów w naszym kraju jest mniej łaskawy dla Opla. Sprzedał on u nas 33,8 tysiąca samochodów. Kolejne miejsca zajmują: Ford z wynikiem 31 tys. sztuk oraz Renault – 25,5 tys.

Wśród marek premium pierwsze miejsce na podium zajął Mercedes. Sprzedał on 19,4 tysiąca samochodów. Drugie miejsce zaś zajęło BMW ze sprzedażą na poziomie 15,1 tys. Kolejne pozycje przypadły Audi – 14,3 tysiąca sprzedanych aut, Volvo i Lexusowi. W całej klasie premium sprzedano 71,6 tysiąca aut.

Jeśli chodzi o najchętniej kupowane w Polsce modele, na trzecim miejscu za skodami Octavia i Fabia znalazł się Opel Astra, za nim Volkswagen Golf i na piątym miejscu Toyota Yaris.

Rynek nowych samochodów w Polsce najbardziej napędzają zakupy firm

Największy wpływ na rynek nowych samochodów mają tradycyjnie zakupy dokonywane przez firmy. Aż 72,1 procenta sprzedaży trafiło do przedsiębiorstw. W statystyce tej jednak nie uwzględnia się osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych. Zatem faktycznie zakupy dla przedsiębiorstw były jeszcze większe.

W 2018 roku 10,5 procent sprzedawanych w Polsce aut trafiło za granicę. “Rzeczpospolita” podkreśla, że rynek nowych samochodów w Polsce nie osiągnął pod względem wskaźników dotyczących sprzedaży nawet średniej dla Unii Europejskiej. Na 1000 mieszkańców rejestruje się u nas 11,5 nowych aut, podczas gdy średnia dla UE wynosi 27,1 szt. Pod tym względem zajmujemy w Unii 24 miejsce na 30 krajów notowanych w rankingu. Więcej nowych aut na 1000 mieszkańców rejestruje się na przykład w Czechach, Słowenii, i na Słowacji.

Polacy coraz częściej stawiają na ekologię

Jak pisze “Rzeczpospolita”, powołując się na dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, między 1 stycznia a 30 listopada 2018 roku zarejestrowano w Polsce 20 tysięcy samochodów osobowych z napędem hybrydowym.

Liczba ta wzrosła o 30 procent w porównaniu do 2017 roku. Liczba rejestracji aut elektrycznych wzrosła natomiast o 21,8 procenta do 1180 sztuk. W tej grupie znalazło się 546 samochodów bateryjnych i 634 hybryd plug-in.

Samochody benzynowe są najbardziej popularne śród klientów salonów. Ich udział w rynku wynosi 69,5 proc. Na drugim miejscu znalazły się diesle – 24,7 proc. Udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi zmniejsza się jednak na rzecz benzynowych. W 2017 roku proporcje te wynosiły odpowiednio 66,4 proc. do 27,8 proc.

Za to wśród samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy diesle ciągle stanowią prawie 50 proc. Udział ten może pozostać wysoki, ponieważ Niemcy zaczynają pozbywać się diesli starszych generacji w związku z planowanymi zmianami w przepisach.

Autor: Wojciech Ostrowski
Źródło: “Rzeczpospolita”
Publikacja za zgoda Redakcji: Rynek Inwestycji

Podobne

Leave a Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W górę