Wiadomości będą wysyłane raz w tygodniu, na koniec tygodnia. Adresy e-mail będą wykorzystywanie jedynie do mailingów w ramach Strefy Wolnej Prasy. Nie będą przedmiotem sprzedaży innym podmiotom.

Jesteś tutaj:
Home > Technologie > Polski Hyperloop w Kalifornii

Polski Hyperloop w Kalifornii

W dniu 15 sierpnia 2017 roku LOT dostarczył podzespoły polskiej konstrukcji do projektu Hyperloop do stolicy Kalifornii.

Hyperloop to nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. To połączenie pociągu i samolotu. Umożliwi podróż np. z Krakowa do Gdańska w 35 minut z prędkością bliską prędkości dźwięku. Kapsuła porusza się w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest tak niskie jak na wysokości 10 kilometrów, dzięki temu znacząco zredukowany jest opór powietrza. Pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne. Hyperloop to nie science-fiction. Podróżowanie jest obecnie koniecznością i istotnym elementem życia przez co modele podróżowania stają się bardziej złożone i zindywidualizowane. Coraz więcej czasu spędzamy przemieszczając się a dzięki Hyperloop’owi możemy zyskać to co w dzisiejszych czasach jest najbardziej pożądane – czas.

Założyciele Hyper Poland wywodzą się z Politechniki Warszawskiej. Na wydziale MEiL pod opieką prof. Janusza Piechny i przy współpracy z Politechniką Wrocławską opracowano pierwszą koncepcję pojazdu a Hyper Poland dostał się do drugiego etapu konkursu Hyperloop Pod Competition. W 2016 roku do zespołu dołączyli eksperci z innych branż i obecnie w projekt zaangażowanych jest ponad 30 osób. Współpracujemy również z krajowymi i zagranicznymi firmami projektowymi. Nasz zespół składający się ze specjalistów z wielu dziedzin jest gotowy na podjęcie tematu budowy kompleksowej infrastruktury Hyperloop’a w Polsce.

Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 25 ambitnych młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, zaprojektował prototyp kapsuły w skali 1:1. Nasza kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana jest silnikami elektrycznymi i będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej zależnie od aktualnej prędkości. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h. Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja będzie bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości. Z powodów bezpieczeństwa zostanie wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości.

Zespół Hyper Poland współpracujący ze specjalistami z USA (Wheeler Kearns Architects) i ZEA (Asem Zabin z iTech Management Consultancy) otrzymał nagrodę za najbardziej innowacyjne podejście do Building Information Modeling (BIM) podczas finału konkursu Build Earth Live: Hyperloop w Dubaju.
Build Earth Live Hyperloop był ósmą edycją konkursu organizowanego przez Asite. Konkurs odbył się w dniach 26-28 września 2016 roku. Głównym celem było zaprojektowanie w ciągu 48 godzin towarowych i pasażerskich pojazdów Hyperloop, tuneli oraz trzech dworców na trasie między Dubajem a Fudżajrą. Spośród 65 zespołów pochodzących z 29 krajów do ścisłego finału zakwalifikowało się 6 drużyn. Obok Hyper Poland w finale znalazła się jedna z największych na świecie firm zajmujących się projektowaniem infrastruktury transportowej: Systra, oraz zwycięzca zawodów SpaceX Hyperloop POD w kategorii non-student team: rLoop. Zespół Hyper Poland został wyróżniony za spójną inżyniersko i architektonicznie koncepcję oraz innowacyjne podejście do procesu projektowania. Ceremonia odbyła się w Dubaju 4. października 2016 roku a nagrodę wręczył CEO Dubai Future Foundation – Saif Al Aleeli. Hyper Poland przy współpracy z Wheeler Kearns Architects zamierza kontynuować pracę nad optymalizacją projektu śródmiejskiego dworca Hyperloop.

To kolejny piękny sukces polskiej innowacyjności i myśli technicznej.

Wszystkie dane pochodzą ze strony internetowej – http://www.hyperpoland.com/

Zapisz

Mariusz Paszko
Redaktor Naczelny - wywiady, historia, wiedza, technologie, polityka, Kościół

Podobne

Leave a Reply

Dodaj komentarz

W górę